בעבר דרך "לגמול" לעסק על שירותו "האדיב", כיום כוח העל של כל אזרח "שמנגנון הצדק" שלו נפגע

לאחרונה הועלה סרטון ובו אישה מטיחה אבן על כלב מנקודת המבט של הסרטון מוצגת לנו אישה רעה שבכלל לא מעניין אותה שום דבר חוץ מעצמה ומעבר אנו למדים שנעשה פה פשע במזיד באופן חד משמעי! בדגש על פשע מרשעות, חוסר בינה ובכוונת תחילה! אבל בואו נקפיא לשנייה את ההנחה הזו.

אצלנו במן אנד מיינד יש הנחה שנקראת- "האחריות בהעברה וקבלת המסר" הכוונה היא שכל עוד תקשורת מתקיימת ישנה אחריות על שני צדדים-

מקבל המסר-

# להבין כמה שיותר את המסר שהועבר בצורה שלא תשתמעת לשתי פנים.

# לשאול שאלות במידת הצורך.

מעביר המסר-

# לתת כמה שיותר מידע ככה שהמסר יועבר בצורה שתהיה נאמנה לאמת.

אם פעם המקורות שהיו מספקים לנו מסרים היו מוגבלים, היום כל אדם עם סלולרי יכול להפוך לשדרן חדשות. להבדיל מהתקשורת, על אנשים מן המניין אין חובה להראות את כל התמונה משתי זוויות האירוע ולכן עלולים להוליך אותנו שולל (והדעה שלנו עלולה להתבסס על זווית הראייה של אדם יחיד). במקרה של שיימינג , רוב הסיכויים שזו לא תהיה הזווית הכי מחמיאה. אז איך האחריות בהעברה וקבלת המסר באה לידי ביטוי במקרים הללו? האחריות שלנו כקהל היא לדרוש את התמונה הגדולה. כלומר להטיל ספק במידע שקיבלנו. אפילו אם זאת דעה שאנחנו מסכימים איתה. ולנסות להבין את שני צידי המטבע.

למה זה חשוב?

גם בשביל אותו אדם שאולי הוצג באור שלילי ללא סיבה מספקת וגם בשביל עצמנו, במטרה להגיע אל האמת. כשאנחנו מקבלים רק צד אחד אנחנו משולים לסוס שקו הראייה שלו מוגבל רק כי בעליו בחרו לו שטח מצומצם אותו צריך לראות. אך כשאנחנו מתעקשים גם להסתכל לצדדים אנחנו יכולים לזכות בהבנות חדשות ולגבש דעה כנה שתהיה באמת שלנו.

בחזרה אל האישה המואשמת בתקיפת הכלב. אם נבחר לשמוע גם את הצד של האישה נשכיל להבין שהאירוע בוצע תוך תחושת חרדה מאוד גבוהה מחשש על עצמה ועל בנה הפעוט שהיה בעגלה. אומנם יכול להיות שעדיין לא נסכים עם המעשה כי בכל זאת לנו אולי היו דרכים אחרות להבריח את הכלב או שמבחינתנו בכלל אין צורך לפחד מכלב כל כך קטן. עם זאת , כשבחרנו לשלוט על המידע שלנו ולקבל את הצד השני, כנראה שכבר לא נחשוב שהפשע היה בכוונת תחילה. כך גם עשינו חסד עם אותה אישה וגם פיתחנו את שריר הטלת הספק שיעצים אותנו בעתיד. במקרה הזה עשיית החסד חשובה כל כך כי אלו שלא בחרו בצפייה בצד השני בחרו להגיב לסיטואציה באיומים על חייה של האישה ובהפגנות מתחת לביתה.

לכן אל לנו להסתפק במידה המסולף שאנו מקבלים. עלינו להפעיל את שריר הטלת הספק, ולדרוש להבין בצורה מיטבית את המסר שהועבר אלינו ככה נוכל לקבל תמונה שאפשר להסיק ממנה דעה אמתית ולהימנע מחוסר צדק על רקע אי הבנה.

רועי יעקובי,
מנחה בכיר ומאמן אישי

כתיבת תגובה