איך קרה שצורך קיומי הפך להיות עולם תרבותי בפני עצמו? אוכל!  אם נסתכל על התפקיד המקורי של אוכל בחיים שלנו כל מטרתו היא להשתיק את הקיבה ולתת לגוף את האנרגיה שהוא צריך, אבל ככל שעוברות השנים אוכל ממלא יותר ויותר תפקידים תרבותיים וחברתיים בחיים שלנו.

האוכל עובר תהליך של יציאה מהצלחת אל כל תחומי החיים – בטלוויזיה חצי מתכני הפריים טיים מתעסקים באוכל, מסעדות מציפות את הערים הישראליות, כל בילוי כולל בתוכו אפשרות של אוכל (בסרט יש פופקורן, בבר ננשנש צ'יפס, בפגישה משפחתית נכין ארוחה, וחתונה טובה נמדדת על פי האוכל שהגישו בה). אבל למה זה קורה?

זה קורה כי אוכל מרגש אותנו

מעבר למגוון הקולינרי הענק שנפתח בפנינו (שהוא דבר מרגש בפני עצמו), בישול וארוחה הן פעילויות חברתיות לכל דבר! ואינטראקציה חברתית תמיד תרגש בני אדם.

הבישול – פעילות חברתית קלאסית: בפנינו עומדת משימה, יש לה כללים וחוקים, יש לה אמצעים ויש מישהו שיעמוד (או לא, נקווה שכן) במבחן התוצאה. המשימתיות הזו מרגשת אותנו גם היא!  בישול בזוג לדוגמא מייצר סיטואציות של שיתוף פעולה, דרך כך ניתן לבחון גם את הקשר האנושי בין הבשלנים – מכיוון שזו פעולה כל כך יומיומית וטבעית, הבשלנים אפילו לא ישימו לב לאינטראקציה ביניהם (מה שמאפשר לצופה מן הצד לבחון את הדינמיקה בצורה הכי טבעית ונטרלית שיש).

הארוחה עצמה – רובינו מעדיפים לאכול יחד עם אנשים נוספים: חברים, משפחה, בן זוג , שותפים לעבודה, הארוחה מייצרת פתיחות וקרבה (כולנו יושבים סביב לשולחן, מדברים תחילה על האוכל והשיחה מתגלגלת לאן שהיא מתגלגלת).

הארוחות המשותפות הן אלו שיצרו את העולם התרבותי סביב העולם הקולינרי: הרשינו לעצמינו לפתח דעה וביקורת על אוכל, קישרנו אוכל לרומנטיקה ולמשפחתיות, יצרנו מדרגים של אוכל (מהו אוכל גורמה ומהו אוכל רחוב)? ואפילו הכנסנו את העולם הקולינרי לשפה שלנו! ("איזה מתוק" , "הם חמוצים" , "הבחור הזה חריף לאללה") – יצרנו עולם תרבותי שלם ומרגש סביב הקולינריה, והעולם הזה משותף לכל בני האדם באשר הם.

אז איך אפשר להשתמש באוכל כדי לחזק את הקשרים החברתיים שלנו?

  1. לבשל עם הקרובים אלינו! כדי לייצר משימה משותפת ולחזק את שיתוף הפעולה
  2. לא לוותר על ארוחות משפחתיות, כדי להתקרב סביב דבר שמשותף לכולם, לייצר פלטפורמה אינטימית לשיחה.
  3. מלחמת אוכל (לא חובה  )

את שלושת אלו תוכלו לקבל בסדנת הבישול שלנו : בה מנחה מקצועי ילווה את קבוצתכם בכל תהליך הבישול, יבחן את הדינמיקה הקבוצתית ויאכל את כל האוכל שהכנתם! (מה..? גם אותנו אוכל מרגש).

כתיבת תגובה